La gran quantitat de cables individuals, alguns despenjats, genera un important impacte ambiental i suposa un risc per als veïns

La corporació va aprovar, durant la passada sessió plenària, una moció presentada pel Grup Municipal Compromís que proposava un necessari estudi de viabilitat d’una ordenança reguladora. “El que hem demanat és que per part dels nostres serveis tècnics, s’elabore un estudi previ, per a poder regular, mitjançant ordenança municipal, aquest tema de cablejat aeri i encara que, inicialment, el problema siga el de les telecomunicacions, s’aborde el problema des d’una perspectiva general”, assegura el portaveu del Grup Municipal a l’Ajuntament de Gilet, Emili Clemente.

La liberalització del mercat de les telecomunicacions s’ha traduït en l’aparició de nous serveis i empreses i, per tant, en una multiplicació de les instal·lacions. Aquesta major diversitat de serveis i els seus nivells de qualitat i cobertura associats, requereixen l’existència d’un elevat nombre d’instal·lacions, més encara quan concorren diversos operadors.

Risc d’incidents
Per això, en l’actualitat, és freqüent veure en les urbanitzacions del municipi i també en algunes zones del nucli urbà, una quantitat de línies aèries de cables: entre pals, travessant carrers, etc.; les quals generen un impacte estètic que atorga una imatge d’endarreriment inapropiada i danya l’harmonia urbanística de l’entorn natural més pròxim. Al problema de l’impacte ambiental i estètic s’hi afegeix el gran risc que existeix per possibles incidents d’enganxaments diversos (branques, vehicles etc.).

“Dins del que és competència municipal, volem que el desenvolupament de les xarxes de telecomunicació en el terme municipal es produïsca de forma ordenada i amb l’objectiu que les instal·lacions puguen ser programades i planificades amb una necessària visió de conjunt. Pensem que existeix legislació suficient per a poder regular aquesta problemàtica”, assegura Emili Clemente.

A llarg termini
Per altra banda, es pretén que aquesta futura ordenança tinga en compte com a objectiu a llarg termini, el soterrament del cablejat, involucrant als operadors a través convenis o acords adequats. En la mateixa línia, una de les eines per a la millora de la problemàtica, instarà a les companyies que revisen les seues instal·lacions i reparen i adeqüen els cablejats que actualment estan en males condicions, fins i tot per temes de seguretat, estudiant la possibilitat de sanció en cas que no complisquen amb l’ordre sobre la base de qualsevol altra ordenança municipal que puga ser considerada per a aquests casos o en defecte si se pot, que es contemple en la proposta d’aquesta nova ordenança municipal.

Es tracta d’un tema de complexa solució que, a poc a poc, ha de quedar resolt. L’ús del cablejat ha de racionalitzar-se per respectar la qualitat paisatgística del municipi.

Compromís Camp de Morvedre-Alt Palància